Algemene voorwaarden
ALGEMENE VOORWAARDEN – WE DO IT MARKETING
Algemene Voorwaarden van We do it Marketing, gevestigd Eerste Westerparkhof 19,
3544 WZ Utrecht, KvK nummer 56457685.
ARTIKEL 1: TOEPASSELIJKHEID
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes en overeenkomsten tot het
uitvoeren van opdrachten van opdrachtgever.
2. Eventuele algemene voorwaarden van de opdrachtgever worden uitdrukkelijk ter zijde
geschoven met in de plaats stelling van deze algemene voorwaarden.
3. Afwijkingen van deze voorwaarden zijn slechts bindend indien en voor zover zij schriftelijk zijn
bevestigd door We do it Marketing
4. Door het verstrekken van een opdracht aanvaardt opdrachtgever deze algemene voorwaarden.
ARTIKEL 2: DEFINITIES
1. Opdrachtnemer: We do it Marketing;
2. Opdrachtgever: degene die met opdrachtnemer een overeenkomst aangaat op het gebied van
marketing- en media-advies, communicatie en pr- werkzaamheden en/of consulting;
3. Offerte: iedere aanbieding of prijsopgave van opdrachtnemer in welke vorm dan ook en
uitsluitend geldt als een uitnodiging tot het verstrekken van een opdracht;
4. Opdracht c.q. overeenkomst: een schriftelijk opgestelde overeenkomst waarin duidelijk de door
opdrachtgever gekozen trajecten en diensten worden beschreven met de daarbij behorende
honorering.
ARTIKEL 3: OFFERTE
1. Een door opdrachtnemer uitgebrachte offerte heeft een geldigheidsduur van 30 dagen. Na het
verstrijken van deze periode is de offerte verlopen en is opdrachtnemer niet langer aan de
offerte gebonden.
2. Offertes zijn mede gebaseerd op de gegevens die de opdrachtgever heeft verstrekt, dan wel
heeft doen verstrekken.
3. Aan kennelijke verschrijvingen in een offerte kan opdrachtgever geen rechten ontlenen.
ARTIKEL 4: PRIJS / HONORARIUM
1. De door opdrachtnemer in de opdracht genoemde prijzen / honoraria staan volledig los van de
uitkomsten van de verleende opdracht. Bepalend voor de facturatie is het moment waarop de
gefactureerde werkzaamheden zijn c.q. worden verricht, tenzij andersluidende schriftelijke
afspraken zijn gemaakt.
2. Door opdrachtnemer aan opdrachtgever verstrekte kostenbegrotingen hebben altijd een zuiver
indicatief karakter en binden opdrachtnemer niet, tenzij expliciet in de opdracht anders
vermeld.
3. Alle door opdrachtnemer verstrekte prijzen / honoraria luiden exclusief BTW.
4. Eventuele reis-, verblijfs- en accommodatiekosten worden op basis van nacalculatie aan
opdrachtgever separaat doorbelast. Deze kosten maken geen deel uit van de opdracht, tenzij in
de offerte anders vermeld.
ARTIKEL 5: OVEREENKOMST
1. De overeenkomst wordt gevormd door deze algemene voorwaarden tezamen met de
opdrachtbevestiging en komt tot stand op het moment dat de opdrachtbevestiging door
opdrachtnemer digitaal retour is ontvangen en/of de door opdrachtnemer en opdrachtgever
ondertekende opdrachtbevestiging door opdrachtnemer retour is ontvangen. Zolang de
opdrachtbevestiging niet retour is ontvangen, behoudt opdrachtnemer zich het recht voor haar
(personeel-)capaciteit elders in te zetten. De opdrachtbevestiging is gebaseerd op de ten tijde
daarvan door opdrachtgever aan opdrachtnemer verstrekte informatie. De opdrachtbevestiging
wordt geacht de overeenkomst juist en volledig weer te geven.
2. De overeenkomst komt in de plaats van, en vervangt, alle eerdere voorstellen, correspondentie,
afspraken of andere communicatie, schriftelijk dan wel mondeling gedaan.
3. De overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de inhoud, aard of strekking
van de verleende opdracht voortvloeit dat deze voor een bepaalde tijd is aangegaan.
4. Elke tussen opdrachtgever en opdrachtnemer gesloten overeenkomst is voor beide partijen
volledig bindend, tenzij opdrachtnemer opdrachtgever binnen 12 dagen na totstandkoming van
de overeenkomst gemotiveerd schriftelijk bericht dat hij de overeenkomst ontbindt.
ARTIKEL 6: BETALING
1. Facturering geschiedt op basis van de opdrachtbevestiging. De werkzaamheden en kosten zullen
zulks ter keuze van opdrachtnemer op basis van voorschotfacturen, tussentijdse declaraties
en/of einddeclaraties aan opdrachtgever in rekening worden gebracht. Alle declaraties/facturen
dienen zonder korting of inhouding binnen veertien (14) dagen na factuurdatum te zijn betaald
op het door opdrachtnemer aangegeven bankrekeningnummer.
2. Indien een voorschotnota wordt verzonden heeft opdrachtnemer het recht pas een aanvang te
maken met de uitvoering van de opdracht als deze voorschotnota is betaald.
3. Opdrachtgever is niet bevoegd tot verrekening. Opdrachtgever heeft verder niet het recht om
enige betalingsverplichting jegens opdrachtnemer op te schorten. Opdrachtnemer is altijd
gerechtigd om voorschotnota’s te zenden, ook al was dat tot dan toe tussen partijen niet
gebruikelijk. In ieder geval zal enkel nog op basis van voorschotnota’s gewerkt kunnen worden,
indien het betalingsgedrag van opdrachtgever niet tijdig en volledig is geweest of de
verwachting bestaat dat betalingen zijn niet tijdig en/of volledig zullen volgen.
4. Door het enkele verstrijken van een betalingstermijn is opdrachtgever in verzuim zonder dat
daarvoor nadere ingebrekestelling en/of sommatie van opdrachtnemer noodzakelijk is. In dat
geval zijn alle vorderingen, uit welken hoofde ook, van opdrachtnemer op opdrachtgever
onmiddellijk en in het geheel opeisbaar. Indien opdrachtgever de verschuldigde bedragen niet
tijdig of niet volledig betaalt, is opdrachtgever, zonder dat enige aanmaning of ingebrekestelling
nodig is, in verzuim en over het openstaande bedrag wettelijke handelsrente, met een minimum
van 1% per maand of gedeelte van een maand, verschuldigd.
5. Indien opdrachtgever ook na aanmaning nalatig blijft de vordering te voldoen, kan
opdrachtnemer de vordering uit handen geven, in welk geval opdrachtgever naast het dan
verschuldigde totale bedrag tevens gehouden is tot vergoeding van alle gerechtelijke en
buitengerechtelijke kosten, waaronder kosten berekend door externe deskundigen naast de in
rechte vastgestelde kosten.
ARTIKEL 7: WIJZIGING EN MEERWERK
1. Indien opdrachtnemer op verzoek of met voorafgaande toestemming van de opdrachtgever
werkzaamheden of andere werkzaamheden heeft verricht die buiten de inhoud of omvang van
de overeengekomen werkzaamheden en/of prestaties vallen, zullen deze werkzaamheden of
prestaties door de opdrachtgever worden vergoed volgens de overeengekomen prijzen /
honoraria en bij gebreke daarvan volgens de gebruikelijke prijzen / honoraria van
opdrachtnemer. Opdrachtnemer is nimmer verplicht aan een verzoek tot meerwerk of wijziging
te voldoen en hij kan verlangen dat daarvoor een afzonderlijke schriftelijke overeenkomst wordt
gesloten.
2. Opdrachtgever aanvaardt dat door werkzaamheden of prestaties als bedoeld in dit artikel het
overeengekomen of verwachte tijdstip van voltooiing van de dienstverlening en de wederzijdse
verantwoordelijkheden van opdrachtgever en opdrachtnemer kunnen worden beïnvloed. Het
feit dat zich tijdens de uitvoering van de overeenkomst (de vraag naar) meerwerk of wijzigingen
voordoet, is voor de opdrachtgever nimmer grond voor opzegging of ontbinding van de
overeenkomst.
3. Voor zover voor de dienstverlening een vaste prijs is afgesproken, zal opdrachtnemer de
opdrachtgever desgevraagd schriftelijk informeren over de financiële consequenties van de
extra werkzaamheden of prestaties als bedoeld in dit artikel.
ARTIKEL 8: AANSPRAKELIJKHEID
1. Opdrachtnemer zal zich inspannen de overeengekomen werkzaamheden naar beste inzicht en
vermogen overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap te verrichten, één en ander
overeenkomstig hetgeen in het kader van de aan de opdrachtnemer opgedragen taak mag
worden verwacht. Deze verplichting heeft het karakter van een inspanningsverplichting, omdat
geen garantie gegeven wordt met betrekking tot bet resultaat van de door de opdrachtnemer
geleverde dienst.
2. De opdrachtgever staat in voor de deugdelijkheid en volledigheid van de aan de opdrachtnemer
ter beschikking gestelde gegevens. De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade
veroorzaakt door onvolledigheid van, of gebrekkigheid in de door of namens de opdrachtgever
verstrekte informatie.
3. De opdrachtnemer is jegens haar opdrachtgever slechts aansprakelijk voor schade welke het
rechtstreekse gevolg is van een aan de opdrachtnemer toe te rekenen tekortkoming in de
nakoming van de opdracht, indien en voor zover de schade bij normale vakkennis en ervaring en
met inachtneming van normale oplettendheid en wijze van beroepsuitoefening had kunnen
worden vermeden.
4. De maximale aansprakelijkheid van de opdrachtnemer is beperkt tot de hoogte van het
honorarium van de betreffende opdracht. Indien de opdracht langer dan een halfjaar doorloopt,
wordt de hiervoor bedoelde aansprakelijkheid beperkt tot een bedrag gelijk aan het
totaalbedrag dat het bureau in het kader van de opdracht in de laatste zes maanden vóór het
ontstaan van de schade van opdrachtgever heeft ontvangen.
5. Opdrachtnemer sluit elke aansprakelijk voor gevolgschade, bedrijfsschade of indirecte schade
van de opdrachtgever of enige derde expliciet uit. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer en
de door opdrachtnemer in het kader van de opdracht ingeschakelde adviseurs, medewerkers en
derden voor alle in dit artikellid bedoelde schade.
6. Voorwaarde voor het ontstaan van enig recht op schadevergoeding is steeds dat opdrachtgever
de schade zo spoedig mogelijk na het ontstaan daarvan schriftelijk bij opdrachtnemer meldt.
Iedere vordering tot schadevergoeding tegen opdrachtnemer vervalt door het enkele verloop
van zes (6) kalendermaanden na het ontstaan van de vordering.
7. Indien sprake is van een opdracht gesloten met meer dan één opdrachtgever zullen al deze
opdrachtgevers hoofdelijk gehouden zijn tot nakoming van alle verplichtingen die op grond van
de opdracht op een opdrachtgever rusten.
8. De in de overeenkomst genoemde termijnen zijn altijd geschatte termijnen en dientengevolge
levert een eventuele termijnoverschrijding geen wanprestatie op aan de zijde van de
opdrachtnemer. Opdrachtnemer zal de genoemde termijn zoveel mogelijk in acht nemen. De
overeenkomst kan dientengevolge door opdrachtgever niet worden ontbonden en levert
eveneens geen aansprakelijkheid aan de zijde van opdrachtnemer op.
Opdrachtnemer heeft het recht om derden in te schakelen bij het uitvoeren van de opdracht.
ARTIKEL 9: OVERMACHT
1. Indien opdrachtnemer door een niet-toerekenbare tekortkoming (overmacht) niet aan haar
verplichtingen jegens opdrachtgever kan voldoen, wordt de nakoming van die verplichtingen
opgeschort voor de duur van de overmachttoestand. Duurt de overmachttoestand een kwartaal
of langer dan heeft opdrachtnemer het recht de opdracht schriftelijk geheel of gedeeltelijk te
ontbinden voor zover de overmachtsituatie dit rechtvaardigt. In geval van overmacht heeft
opdrachtgever geen recht op enige (schade)vergoeding, ook niet als opdrachtnemer als gevolg
van de overmacht enig voordeel mocht hebben.
2. Onder overmacht wordt ook verstaan stakingen en uitsluitingen, blokkade, oproer, stagnatie of
andere problemen bij het bedrijf van opdrachtnemer of bij door haar ingeschakelde derden.
ARTIKEL 10: KLACHTEN
1. Opdrachtgever dient de uitvoering van de werkzaamheden door opdrachtnemer telkens, voor
zover in zijn vermogen ligt, te inspecteren. Mochten zich er klachten voordoen dan dienen deze
binnen acht dagen na oplevering van die bepaalde werkzaamheden schriftelijk te geschieden.
Klachten gedaan nà de in dit artikellid genoemde termijn, zijn niet ontvankelijk.
2. Opdrachtnemer zal de voor onderzoek van de klacht noodzakelijke medewerking verlenen.
Indien opdrachtgever geen medewerking verleent of anderszins onderzoek niet (meer) mogelijk
is, wordt de klacht niet in behandeling genomen en heeft opdrachtgever geen aanspraken ter
zake.
3. Indien opdrachtgever tijdig, correct en terecht klaagt over tekortkomingen bij de uitvoering van
de werkzaamheden door opdrachtnemer zal opdrachtnemer naar beste kunnen de
werkzaamheden opnieuw uitvoeren teneinde de fout te herstellen of een gedeelte van de
overeengekomen prijs restitueren c.q. op het te factureren of reeds gefactureerde bedrag
crediteren.
4. Indien opdrachtnemer producten dan wel werkzaamheden aan opdrachtgever levert die
opdrachtnemer van derden heeft verkregen, is opdrachtnemer nimmer tot een verdergaande
garantie ten opzichte van opdrachtgever gehouden dan waarop opdrachtnemer ten opzichte
van die derden aanspraak kan maken.
ARTIKEL 11: VERZUIM/ONTBINDING
1. Bij verzuim van opdrachtgever of in één van de in artikel 9 lid 2 genoemde gevallen zijn alle
vorderingen van opdrachtnemer op opdrachtgever, uit welken hoofde ook, onmiddellijk en
volledig opeisbaar en is opdrachtnemer bevoegd tot opschorting van de uitvoering van de
opdracht en/of tot gehele of gedeeltelijke ontbinding van enige opdracht.
2. In geval van (voorlopige) surséance van betaling, faillissement, stillegging of liquidatie van (het
bedrijf van) opdrachtgever, zullen alle opdrachten van rechtswege zijn ontbonden, tenzij
opdrachtnemer binnen een redelijke tijd mededeelt nakoming van (een deel van) de opdracht te
verlangen.
3. Het bepaalde in de leden 1 en 2 van dit artikel doet niet af aan de overige rechten van
opdrachtnemer op grond van de wet en de opdracht, waaronder het recht op
schadevergoeding. Ingeval zich een gebeurtenis voordoet als bedoeld in lid 1 en 2 van dit artikel,
zijn respectievelijk alle vorderingen van opdrachtnemer op opdrachtgever uit hoofde van de
betreffende overeenkomst(en) en alle vorderingen van opdrachtnemer op opdrachtgever
onmiddellijk en in het geheel opeisbaar.
ARTIKEL 12: ANNULERING
1. Bij annulering van de opdracht is opdrachtgever gehouden de volgende vergoedingen te
voldoen:
2. Bij annulering meer dan 63 dagen voorafgaand aan de oorspronkelijk overeengekomen datum:
35% van de overeengekomen prijs / honorarium;
3. Bij annulering minder dan 63 dagen en meer dan 42 dagen, 50% van de overeengekomen prijs /
honorarium;
4. Bij annulering minder dan 42 en meer dan 21 dagen, 75% van de overeengekomen prijs /
honorarium;
5. Bij annulering minder dan 21 dagen, 100% van de overeengekomen prijs / honorarium.
ARTIKEL 13: INTELLECTUEEL EIGENDOM
1. Tenzij opdrachtnemer en opdrachtgever schriftelijk uitdrukkelijk anders zijn overeengekomen, is
en blijft opdrachtnemer volledig en exclusief rechthebbende ten aanzien van de (intellectuele)
eigendomsrechten (waaronder begrepen maar niet beperkt tot: auteursrechten,
persoonlijkheidsrechten, modelrechten en databankrechten) die rusten op de materialen.
2. Opdrachtgever zal opdrachtnemer voor alle schade (waaronder de juridische adviseurkosten)
die opdrachtnemer zou kunnen lijden als gevolg van een gestelde inbreuk op intellectuele
eigendomsrechten van een derde vrijwaren, indien opdrachtnemer die rechten geschonden zou
hebben door gebruik te maken van gegevens, geschriften of voorwerpen of anderszins die door
opdrachtgever aan opdrachtnemer voor de uitvoering van de overeenkomst zijn verstrekt.
ARTIKEL 14: GEHEIMHOUDING
Partijen zorgen ervoor dat alle van de andere partij ontvangen gegevens waarvan men weet of dient
te weten dat deze van vertrouwelijke aard zijn, geheim blijven, tenzij een wettelijke plicht
openbaarmaking van die gegevens gebiedt. De partij die vertrouwelijke gegevens ontvangt, zal deze
slechts gebruiken voor het doel waarvoor deze verstrekt zijn. Gegevens worden in ieder geval als
vertrouwelijk beschouwd indien deze door een der partijen als zodanig zijn aangeduid.
Opdrachtgever zal, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van opdrachtnemer aan derden
geen mededelingen doen over de aanpak, werkwijze en materialen van opdrachtnemer en de
eventueel door haar ingeschakelde derden.
ARTIKEL 15: TOEPASSELIJK RECHT, BEVOEGDE RECHTER
1. Nederlands recht is van toepassing op alle geschillen samenhangende met en/of voortvloeiende
uit de algemene voorwaarden en/of opdrachten of overeenkomsten waarop deze algemene
voorwaarden van toepassing zijn verklaard.
2. In geval van geschillen tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, zullen partijen eerst trachten
het geschil in der minne te schikken. Alle geschillen die niet op minnelijke wijze kunnen worden
opgelost, zullen uitsluitend worden voorgelegd aan de bevoegde.
ARTIKEL 16: SLOTBEPALINGEN
1. Partijen zullen gedurende een periode van één jaar na voltooiing van de opdracht door
opdrachtnemer, betrokkenen bij de uitvoering van de opdracht, niet in dienst nemen zonder
schriftelijke toestemming van de andere partij.
2. Indien enig beding van deze algemene voorwaarden nietig blijkt of in rechte vernietigd wordt
laat dit de werking van de overige bedingen onverlet. In dat geval is opdrachtnemer gerechtigd
het betreffende beding te vervangen door een beding dat de strekking hiervan zo veel mogelijk
benadert zonder nietig te zijn of vernietigd te kunnen worden.
Opgesteld, 1 februari 2023