5 redenen voor mkb om aandacht te besteden aan heldere boodschap

5 redenen voor mkb om aandacht te besteden aan heldere boodschap
  • november 2, 2023

Als ondernemer ben je waarschijnlijk vanuit passie begonnen. Je kunt uren praten over je product of dienst, en je geniet ervan om je klanten verder te helpen. Iedereen reageert enthousiast, dus met je boodschap zit het waarschijnlijk wel goed.

Daarover kan ik natuurlijk geen oordeel geven, dus dat doe ik dan ook niet. Wel heb ik een paar vragen. Kun je jouw boodschap samenvatten in een paar zinnen? Dragen je collega’s dezelfde boodschap uit? Waar verschilt jouw boodschap van die van je concurrenten? Is je boodschap ook goed vertaald naar je online-uitingen? En is je boodschap verbonden aan je strategie?

Vind je deze vragen lastig? Dan is het goed om verder te lezen. Dit kan jou enorm helpen om online meer successen te behalen. En jouw product/dienst wordt op de juiste manier gepresenteerd.

1. Strategie is niet goed afgestemd op de boodschap

Een voorbeeld: De boodschap van bedrijf Y richt zich helemaal op hun standaard product/dienst. Een product dat bij elk bedrijf met kenmerk x past. Dit staat ook met grote letters op al hun online-uitingen.

Ik ga bij datzelfde bedrijf Y naar binnen en ga in gesprek met de productontwikkelingsafdeling. En tot mijn grote verbazing tref ik daar iets anders aan. De meeste mensen werken aan maatwerk voor klanten. Oké, deze ontwikkelingen komen later beschikbaar als standaardoplossingen. Maar de hele afdeling is ingericht op maatwerk. Dat is prima, want de uren bij bedrijf Y leveren geld op.

Wat gaat hier mis? De ondernemer zou geld moeten verdienen door zoveel mogelijk standaardoplossingen te verkopen, maar verdient uiteindelijk aan maatwerk. Daar is op zich niets mis mee, maar zorg ervoor dat de boodschap hiermee overeenkomt. En dat de marketinginspanningen daarop gericht zijn. Anders trek je de verkeerde klanten aan met onjuiste verwachtingen. Dit kan zowel geld als groei kosten.

2. Boodschap is niet helder voor collega’s

'Wat heb je nodig? Ik zorg ervoor dat je het helemaal op maat krijgt.' Dit zijn twee zinnen uit een gesprek tussen een verkoper en een klant. Vervolgens klik ik op de website en zie ik staan: "Standaard software voor..."

Hier is dus een conflict. Of de marketingboodschap online moet worden aangepast, of de verkoper moet de online boodschap uitdragen. Je trekt met je online boodschap potentiële klanten met een bepaalde verwachting aan. Die verwachting moet je dus wel waarmaken.

3. Boodschap is niet helder voor de doelgroep

Een andere klassieke fout is dat de boodschap vaag is. Een potentiële klant moet een paar dingen weten: Wat doe je? Welk probleem los je op? En hoe maakt het mijn leven beter? Als je deze vragen beantwoordt, kan de potentiële klant een keuze maken. Jij bent interessant of je bent dat niet.
Wat is het resultaat? Je trekt mensen aan die bij jouw bedrijf passen. Ze weten dat je relevant bent en zijn benieuwd hoe jij kunt helpen.

4. De boodschap gaat over jezelf

Uiteraard ben je trots op je bedrijf en vertel je er graag over. Maar neem in je verhaal naar buiten toe de potentiële klant als uitgangspunt. Wat zijn hun uitdagingen? Welke transitie willen ze doormaken? Waarom hebben ze jouw product nodig? En als ze jouw product kopen, wat zijn de resultaten?

Jij komt wel in het verhaal naar voren. Alleen ben je de gids die de held (jouw potentiële klant) helpt. Het is heel makkelijk om jezelf centraal te stellen. En je collega’s zullen er geen kritiek op geven, want die vinden dat fantastisch.

5. Meer resultaat met een juiste boodschap

Heb jij je boodschap helder geformuleerd, dan weet de doelgroep waarom ze bij jou moeten zijn en niet bij je concurrent. Of ze begrijpen jou eerder dan je concurrent. Uiteindelijk kopen mensen niet het beste product, maar het product/dienst dat ze als eerste begrijpen.

Kortom, als je de boodschap doorvertaalt naar al je marketinguitingen, dan zul je automatisch meer conversie en resultaat boeken. Zorg dat mensen je aan één ding gaan herkennen.

Dit is een ambitie, een specifiek verlangen dat de persoon heeft die jij wilt aanspreken. Dus: meer tijd voor het gezin of meer omzet om te groeien. De ambitie moet wel gekoppeld zijn aan het product dat jij kunt leveren. Anders ben je niet relevant. In de onderstaande video wordt dit uitgelegd.

 

Blog Post

Related Articles

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique.

Verspil jouw geld als MKB'er niet aan marketingstrategieën!

februari 16, 2024
Hoeveel tijd en energie heb jij al verspild aan marketingstrategieën? Of ben je het type ondernemer dat nog nooit een...

De 7 grootste marketinguitdagingen voor innovatieve ondernemers (mkb)

januari 7, 2023
De afgelopen jaren heb ik bij meerdere innovatieve bedrijven gewerkt. Zij kwamen telkens weer met nieuwe ideeën om de...

7 frustraties die elke allround marketeer herkent [eigen ervaring]

januari 21, 2023
Ja, ik zat zelf ook jullie positie als allround marketeer. Ik was bij een aantal bedrijven ook verantwoordelijk voor de...
Blog Post CTA

H2 Heading Module

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique.