Het einde van het jaar nadert. December. Voor de één betekent dat feestdagenstress en topdrukte in de webshop, voor de ander is het juist een rustige maand waarin je eindelijk tijd hebt om te reflecteren.
Maar wat is nou slim om te doen met je marketing? Moet je nú nog een actie eruit gooien of juist focussen op je marketingplan voor 2026? In deze blog geef ik je helderheid.
Veel ondernemers schalen hun marketing af in december. Logisch: agenda’s zitten vol, klanten zijn minder bereikbaar, je team draait op halve kracht en je hoofd staat naar oliebollen in plaats van optimalisatie.
Maar december is géén verloren maand. Juist nu kun je:
Oftewel: december is een kans. Geen pauzeknop.
Als je actief bent in e-commerce, retail of horeca is december vaak een piekmaand. Dan draait het om omzet, acties en zichtbaarheid. Maar ook dan geldt: doe het slim.
Denk niet alleen aan korting of last-minute acties, maar aan:
Mensen zijn in december emotioneler, reflectiever en soms overprikkeld. Een menselijke toon werkt beter dan alleen ‘koop nu!’.
Is december bij jou juist een rustige maand? Dan heb je goud in handen. Want nu kun je werken aan je bedrijf in plaats van in je bedrijf. En dat betekent: een jaarplanning marketing maken.
Zet bijvoorbeeld op de agenda:
Door nu de grote lijnen uit te zetten, voorkom je dat je in maart alweer achter de feiten aanloopt.
Wacht niet tot januari om pas na te denken over je marketingplan 2026. De basis leg je juist nu. Gebruik december om eens echt stil te staan bij vragen als:
Zodra je hier heldere antwoorden op hebt, kun je gericht plannen maken. Dat geeft je niet alleen overzicht, maar ook vertrouwen. En laten we eerlijk zijn: dat is misschien wel het beste cadeau dat je jezelf kunt geven voor het nieuwe jaar.
Veel MKB-ondernemers willen hun marketing graag zelf doen. Dat juich ik alleen maar toe. Maar dat betekent niet dat je alles zelf moet uitvogelen. Zeker in deze periode is een goed marketingadvies jou als MKB bedrijf geen overbodige luxe.
Waar je over kunt sparren met een marketingspecialist:
Een paar uur strategisch meedenken kan je maanden vooruit helpen met je doelen.
Of je nu juist topdrukte beleeft of juist wat meer ademruimte: gebruik december bewust. Je hoeft niet nog snel iets te forceren, maar blijf wel zichtbaar en denk alvast vooruit. De ondernemers die in januari klaar zijn om te knallen, zijn vaak degene die in december al hun huiswerk hebben gedaan.
Dus: ga je knallen? Plannen? Reflecteren? Of een beetje van alles?
Welke keuze het ook wordt, maak ‘m bewust.