Het einde van het jaar nadert. December. Voor de één betekent dat feestdagenstress en topdrukte in de webshop, voor de ander is het juist een rustige maand waarin je eindelijk tijd hebt om te reflecteren.
Maar wat is nou slim om te doen met je marketing? Moet je nú nog een actie eruit gooien of juist focussen op je marketingplan voor 2026? In deze blog geef ik je helderheid.
December is geen ‘pauzeknop’ voor je marketing
Veel ondernemers schalen hun marketing af in december. Logisch: agenda’s zitten vol, klanten zijn minder bereikbaar, je team draait op halve kracht en je hoofd staat naar oliebollen in plaats van optimalisatie.
Maar december is géén verloren maand. Juist nu kun je:
- Zichtbaar blijven op een laagdrempelige manier
- Inhaakmomenten benutten zoals kerst, oud & nieuw of jaarovergangen
- Leren van je cijfers van het afgelopen jaar
- Rust gebruiken om te bouwen aan een plan voor het nieuwe jaar
Oftewel: december is een kans. Geen pauzeknop.
Slimme marketing tijdens feestdagen: minder pushen, meer verbinden
Als je actief bent in e-commerce, retail of horeca is december vaak een piekmaand. Dan draait het om omzet, acties en zichtbaarheid. Maar ook dan geldt: doe het slim.
Denk niet alleen aan korting of last-minute acties, maar aan:
- Echte waardering tonen: stuur een persoonlijk bericht of kleinigheidje naar je beste klanten
- Terugblikken op het jaar met je volgers of klanten
- Storytelling rondom je merk, je team of je missie
- Delen van tips voor jouw doelgroep die passen bij de feestdagen
Mensen zijn in december emotioneler, reflectiever en soms overprikkeld. Een menselijke toon werkt beter dan alleen ‘koop nu!’.
Heb je meer rust in december? Maak een jaarplanning
Is december bij jou juist een rustige maand? Dan heb je goud in handen. Want nu kun je werken aan je bedrijf in plaats van in je bedrijf. En dat betekent: een jaarplanning marketing maken.
Zet bijvoorbeeld op de agenda:
- Wanneer je campagnes draait (en wanneer juist niet)
- Welke thema’s je in welk kwartaal wilt laten terugkomen
- Welke content je nodig hebt voor het komende jaar
- Welke doelstellingen je koppelt aan je marketingwerkzaamheden
- Wanneer je ruimte inplant voor reflectie, bijsturen en analyseren van data
Door nu de grote lijnen uit te zetten, voorkom je dat je in maart alweer achter de feiten aanloopt.
Begin nú met je marketingplan 2026
Wacht niet tot januari om pas na te denken over je marketingplan 2026. De basis leg je juist nu. Gebruik december om eens echt stil te staan bij vragen als:
- Wat werkte dit jaar goed in je marketing, en wat niet?
- Welke klanten wil je volgend jaar aantrekken en welke misschien juist niet meer?
- Ben je nog blij met de marketingkanalen die je gebruikt, of moet je eens andere kanalen gaan proberen?
- Waar wil je over een jaar staan met je bedrijf en welke marketingtools gaan je helpen dat te bereiken?
Zodra je hier heldere antwoorden op hebt, kun je gericht plannen maken. Dat geeft je niet alleen overzicht, maar ook vertrouwen. En laten we eerlijk zijn: dat is misschien wel het beste cadeau dat je jezelf kunt geven voor het nieuwe jaar.
Vraag om marketingadvies (ook als je denkt dat je het zelf moet doen)
Veel MKB-ondernemers willen hun marketing graag zelf doen. Dat juich ik alleen maar toe. Maar dat betekent niet dat je alles zelf moet uitvogelen. Zeker in deze periode is een goed marketingadvies jou als MKB bedrijf geen overbodige luxe.
Waar je over kunt sparren met een marketingspecialist:
- Jouw positie in de markt
- Kansrijke kanalen voor jouw bedrijf
- Wat je vooral níet meer hoeft te doen
- Een realistische planning voor het eerste kwartaal
Een paar uur strategisch meedenken kan je maanden vooruit helpen met je doelen.
Conclusie: benut december op jóuw manier
Of je nu juist topdrukte beleeft of juist wat meer ademruimte: gebruik december bewust. Je hoeft niet nog snel iets te forceren, maar blijf wel zichtbaar en denk alvast vooruit. De ondernemers die in januari klaar zijn om te knallen, zijn vaak degene die in december al hun huiswerk hebben gedaan.
Dus: ga je knallen? Plannen? Reflecteren? Of een beetje van alles?
Welke keuze het ook wordt, maak ‘m bewust.
